Na to pytanie starał się odpowiedzieć Pan Profesor Jaromir Budzianowski, podczas poniedziałkowego wykładu na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Był to już trzeci wykład, z cyklu „Medycyna w liceum”, w którym wzięły udział klasy medyczne. Botanika farmaceutyczna, której tajniki mieliśmy okazję poznać, okazała się być intrygującą opowieścią o świecie flory. Zostały nam wyjaśnione zarówno nowoczesne metody biotechnologiczne dotyczące roślin, jak i ogromne korzyści z nich płynące. Mieliśmy szansę dowiedzieć się o malarii i artemizynie, czyli substancji uznanej za najważniejszy lek w leczeniu tej choroby. Pan Profesor opowiedział nam także dokładnie o mikroprocesach, jakie zachodzą w roślinach, kiedy biotechnolodzy ingerują w ich geny oraz o tworzeniu zupełnie nowych, ulepszonych gatunków.
Po wykładzie, klasy pierwsze udały się na Uniwersytet Przyrodniczego, na wydział Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu w celu ustalenia, czym właściwie są owoce, które jemy każdego dnia. Ten wykład poprowadził dr hab. Wojciech Antkowiak, który w przystępny sposób opowiedział o owocach, a co było dla nas dużo bardziej przyjemne - każdy mógł ich spróbować. Przez takie żywe spotkanie, zapamiętaliśmy nie tylko informacje, ale i smak, który zostanie w naszej pamięci na dłużej.
Natomiast uczniowie klasy IID wzięli udział w warsztatach autotroficznego odżywiania się organizmów roślinnych pt. „Fotosynteza dla niewtajemniczonych”. Warszataty odbyły się w Katedrze Fizjologii Roślin Uniwersytetu Przyrodniczego. Pod przewodnictwem dr. Magdy Formeli zgłębiliśmy wiedzę z zakresu metabolizmu roślinnego. Podczas lekcji zostały omówione najważniejsze aspekty czynników warunkujących przebieg fotosyntezy. Utrwalona została również wiedza dotycząca fazy zależnej i niezależnej od światła, a także strukturalna budowa barwników fotosyntetycznych. Zajęcia zostały wzbogacone o doświadczenia, w których z zaciekawieniem mogliśmy brać udział. Celem lekcji było przede wszystkim powtórzenie wiadomości dotyczących przemian bio-chemicznych roślin oraz kształcenie umiejętności poprawnego stosowania terminologii
biologicznej.
Spotkanie należy uznać za udane. Stawienie się wszystkich uczniów i ich aktywny udział w zajęciach świadczą o poważnym i pełnym zaangażowania podejściu do projektu.
Sonia Kaźmierczak, klasa 1D
Kamil Szarzyński, klasa 1C
|
|
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |