Czy rośliny zmodyfikowane genetycznie zmienią nasze społeczeństwo?

2019-05-30 00:00:00

Czy aktualnie stoimy w obliczu globalnego problemu czy może raczej znaleźliśmy lek na głód i szereg chorób?

Na to pytanie staraÅ‚ siÄ™ odpowiedzieć Pan Profesor Jaromir Budzianowski, podczas poniedziaÅ‚kowego wykÅ‚adu na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. ByÅ‚ to już trzeci wykÅ‚ad, z cyklu „Medycyna w liceum”, w którym wzięły udziaÅ‚ klasy medyczne. Botanika farmaceutyczna, której tajniki mieliÅ›my okazjÄ™ poznać, okazaÅ‚a siÄ™ być intrygujÄ…cÄ… opowieÅ›ciÄ… o Å›wiecie flory. ZostaÅ‚y nam wyjaÅ›nione zarówno nowoczesne metody biotechnologiczne dotyczÄ…ce roÅ›lin, jak i ogromne korzyÅ›ci z nich pÅ‚ynÄ…ce. MieliÅ›my szansÄ™ dowiedzieć siÄ™ o malarii i artemizynie, czyli substancji uznanej za najważniejszy lek w leczeniu tej choroby. Pan Profesor opowiedziaÅ‚ nam także dokÅ‚adnie o mikroprocesach, jakie zachodzÄ… w roÅ›linach, kiedy biotechnolodzy ingerujÄ… w ich geny oraz o tworzeniu zupeÅ‚nie nowych, ulepszonych gatunków.

Po wykÅ‚adzie, klasy pierwsze udaÅ‚y siÄ™ na Uniwersytet Przyrodniczego, na wydziaÅ‚ Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu w celu ustalenia, czym wÅ‚aÅ›ciwie sÄ… owoce, które jemy każdego dnia. Ten wykÅ‚ad poprowadziÅ‚ dr hab. Wojciech Antkowiak, który w przystÄ™pny sposób opowiedziaÅ‚ o owocach, a co byÅ‚o dla nas dużo bardziej przyjemne - każdy mógÅ‚ ich spróbować. Przez takie żywe spotkanie, zapamiÄ™taliÅ›my nie tylko informacje, ale i smak, który zostanie w naszej pamiÄ™ci na dÅ‚użej.

Natomiast uczniowie klasy IID wziÄ™li udziaÅ‚ w warsztatach autotroficznego odżywiania siÄ™ organizmów roÅ›linnych pt. „Fotosynteza dla niewtajemniczonych”. Warszataty odbyÅ‚y siÄ™ w Katedrze Fizjologii RoÅ›lin Uniwersytetu Przyrodniczego. Pod przewodnictwem dr. Magdy Formeli zgÅ‚Ä™biliÅ›my wiedzÄ™ z zakresu metabolizmu roÅ›linnego. Podczas lekcji zostaÅ‚y omówione najważniejsze aspekty czynników warunkujÄ…cych przebieg fotosyntezy. Utrwalona zostaÅ‚a również wiedza dotyczÄ…ca fazy zależnej i niezależnej od Å›wiatÅ‚a, a także strukturalna budowa barwników fotosyntetycznych. ZajÄ™cia zostaÅ‚y wzbogacone o doÅ›wiadczenia, w których z zaciekawieniem mogliÅ›my brać udziaÅ‚. Celem lekcji byÅ‚o przede wszystkim powtórzenie wiadomoÅ›ci dotyczÄ…cych przemian bio-chemicznych roÅ›lin oraz ksztaÅ‚cenie umiejÄ™tnoÅ›ci poprawnego stosowania terminologii
biologicznej.

Spotkanie należy uznać za udane. Stawienie siÄ™ wszystkich uczniów i ich aktywny udziaÅ‚ w zajÄ™ciach Å›wiadczÄ… o poważnym i peÅ‚nym zaangażowania podejÅ›ciu do projektu.

 

Sonia Kaźmierczak, klasa 1D

Kamil Szarzyński, klasa 1C

 

 





treœæ zosta³a wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/wiadomosc,czy-rosliny-zmodyfikowane-genetycznie-zmienia-nasze-spoleczenstwo.html