11-12.10.2018 klasa Ic wyjechała na wycieczkę dwudniową do Wielkopolskiego Parku Narodowego. Naszą siedzibą była Stacja Ekologiczna w Jeziorach nad Jeziorem Góreckim, która należy do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pierwszego dnia ruszyliśmy na zajęcia terenowe, na podstawie których rozwiązywaliśmy karty pracy. Mówiliśmy m.in o lodowcach, uczyliśmy się jakie rzeźby terenu ukształtował nam lądolód. Weszliśmy na najwyższy szczyt w Parku Narodowym z którego było widać Poznań. Zajęcia te były bardzo ciekawe i dużo się nauczyliśmy. Później ruszyliśmy do naszej bazy na obiad. Ok. godziny 17:00 zaczęły się kolejne zajęcia tym razem już na miejscu. Zajęcia z kartografii trwały 2 godziny i uczyliśmy się jak obliczać współrzędne x i y na podstawie mapy i urządzeń, które nam w tym pomagały. Po wyczerpującym dniu udaliśmy się do swoich pokoi na odpoczynek. Następnego dnia pełni energii ruszyliśmy na kolejne zajęcia terenowe tym razem odbyły się w ogródku meteorologicznym, gdzie mówiliśmy jakie są opady i osady atmosferyczne oraz uczyliśmy się o obiegu wody w przyrodzie i o profilu glebowym. Na kolejnych zajęciach udaliśmy się do parku i uczyliśmy się o gatunkach drzew i krzewów. Na sam koniec zwiedziliśmy Centrum Edukacji Ekologicznej Wielkopolskiego Parku Narodowego - Muzeum Przyrodnicze. Pełni wrażeń wróciliśmy do domu. Tą wycieczkę będziemy miło wspominać i nie możemy się doczekać kiedy będziemy mogli tam jeszcze raz pojechać.
Martyna Sucharska kl.1C
W dniach 11,12.10.2018r. uczniowie klas przyrodniczych wzięli udział w projekcie edukacyjnym Przygoda z przyrodą – Wielkopolski Park Narodowy laboratorium badawczym Młodego Odkrywcy (w październiku odbyła się pierwsza część projektu pt.:,,U progu jesieni’’). Projekt realizowany był w Stacji Ekologicznej w Jeziorach (gmina Mosina), UAM Wydziału Biologii.
Pierwszego dnia (czwartek) po zbiórce grupa wyruszyła autobusem do Jezior. Na miejscu już czekali gotowi do prowadzenia zajęć profesorowie i organizatorowie tego projektu. Uczniowie poznawanie przyrody rozpoczęli od zajęć teoretycznych z mapą Wielkopolskiego Parku Narodowego. Poznali metody wykorzystania mapy topograficznej, nauczyli się także korzystania z urządzenia GPS oraz busoli. Kolejne zajęcia odbywały w na zewnątrz, na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego. Uczestnicy zobaczyli bogactwo form polodowcowej rzeźby terenu WPN. Licealiści przypomnieli sobie zasadnicze cechy budowy podłoża, a szczególnie polodowcową rzeźbę terenu parku. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem. Podczas krótkich przerw, a także w trakcie samych zajęć wypełniane były karty pracy, specjalnie przygotowane do tej tematyki zajęć, dzięki temu nic z nowo poznanych pojęć nie ucieknie z pamięci. Na zakończenie dnia odbyły się jeszcze niedługie wykłady połączone z warsztatami, które uzupełniły szkolną wiedzę na temat mapy topograficznej (poziomicowej). Uczniowie mogli wykazać się wtedy swoimi zdolnościami matematycznymi i wiedzą zdobytą podczas lekcji geografii. Potem wszyscy zmęczeni całym dniem, ale zadowoleni oraz szczęśliwi poszli do swoich pokoi.
Drugiego dnia (piątek) mimo dość wczesnej pobudki cała grupa na czas stawiła się na warsztaty. Uczniowie zostali podzielenie na dwie grupy. Pierwsza z nich zapoznała się z organizacją ogródka meteorologicznego na terenie Stacji. Przypomniała sobie składowe pogody, rozwinęła umiejętności odczytywania danych meteorologicznych, ich interpretacji oraz prezentacji graficznej. Uczestniczy poznali też budowę profilu glebowego. Druga grupa w tym samym czasie poznała zasadnicze typy roślinności parku i zastanowiła się nad ich związkiem z rzeźbą terenu. Poznała rodzime, obce i inwazyjne gatunki roślin. Wszyscy mieli też okazje nauczyć się odróżniać charakterystyczne drzewa i krzewy WPN na podstawie budowy liści. Następnie odbył się tzn. Potest, na którym trzeba było wykazać się wiedzą zdobytą podczas tych dwudniowych zajęć. Na zakończenie wyjazdu klasa udała się do Muzeum Przyrodniczego WPN, dzięki czemu poznała bogactwo gatunkowe flory i fauny parku narodowego. Po wizycie w muzeum licealiści wyruszyli w drogę powrotną do szkoły. Uczestnicy projektu podczas tych warsztatów mogli pogłębić swoją wiedze z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Wzięli udział w różnorodnych zajęciach związanych z biologią, geografią i meteorologią. Mogli rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem wśród grupy. Wszyscy uczniowie opuścili Stacje szczęśliwi, dzięki miłej atmosferze, która panowała na zajęciach, a także dobrze dobranym, ciekawym tematom. Klasa I c ma teraz znacznie większą wiedzę na temat Wielkopolskiego Parku Narodowego, który leży tak blisko nas.
Katarzyna Rychlewska klasa 1c