"U progu jesieni"

2018-10-25 00:00:00

Chrobrzacy rozpoczęli projekt edukacyjny Przygoda z przyrodą.

11-12.10.2018 klasa Ic wyjechaÅ‚a na wycieczkÄ™ dwudniowÄ… do Wielkopolskiego Parku Narodowego. NaszÄ… siedzibÄ… byÅ‚a Stacja Ekologiczna w Jeziorach nad Jeziorem Góreckim, która należy do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pierwszego dnia ruszyliÅ›my na zajÄ™cia terenowe, na podstawie których rozwiÄ…zywaliÅ›my karty pracy. MówiliÅ›my m.in o lodowcach, uczyliÅ›my siÄ™ jakie rzeźby terenu uksztaÅ‚towaÅ‚ nam lÄ…dolód. WeszliÅ›my na najwyższy szczyt w Parku Narodowym z którego byÅ‚o widać PoznaÅ„. ZajÄ™cia te byÅ‚y bardzo ciekawe i dużo siÄ™ nauczyliÅ›my. Później ruszyliÅ›my do naszej bazy na obiad. Ok. godziny 17:00 zaczęły siÄ™ kolejne zajÄ™cia tym razem już na miejscu. ZajÄ™cia z kartografii trwaÅ‚y 2 godziny i uczyliÅ›my siÄ™ jak obliczać wspóÅ‚rzÄ™dne x i y na podstawie mapy i urzÄ…dzeÅ„, które nam w tym pomagaÅ‚y. Po wyczerpujÄ…cym dniu udaliÅ›my siÄ™ do swoich pokoi na odpoczynek. NastÄ™pnego dnia peÅ‚ni energii ruszyliÅ›my na kolejne zajÄ™cia terenowe tym razem odbyÅ‚y siÄ™ w ogródku meteorologicznym, gdzie mówiliÅ›my jakie sÄ… opady i osady atmosferyczne oraz uczyliÅ›my siÄ™ o obiegu wody w przyrodzie i o profilu glebowym. Na kolejnych zajÄ™ciach udaliÅ›my siÄ™ do parku i uczyliÅ›my siÄ™ o gatunkach drzew i krzewów. Na sam koniec zwiedziliÅ›my Centrum Edukacji Ekologicznej Wielkopolskiego Parku Narodowego - Muzeum Przyrodnicze. PeÅ‚ni wrażeÅ„ wróciliÅ›my do domu. TÄ… wycieczkÄ™ bÄ™dziemy miÅ‚o wspominać i nie możemy siÄ™ doczekać kiedy bÄ™dziemy mogli tam jeszcze raz pojechać.


Martyna Sucharska kl.1C

 

W dniach 11,12.10.2018r. uczniowie klas przyrodniczych wziÄ™li udziaÅ‚ w projekcie edukacyjnym Przygoda z przyrodÄ… – Wielkopolski Park Narodowy laboratorium badawczym MÅ‚odego Odkrywcy  (w październiku odbyÅ‚a siÄ™ pierwsza część projektu pt.:,,U progu jesieni’’). Projekt realizowany byÅ‚ w Stacji Ekologicznej w Jeziorach (gmina Mosina), UAM WydziaÅ‚u Biologii.
Pierwszego dnia (czwartek) po zbiórce grupa wyruszyÅ‚a autobusem do Jezior. Na miejscu już czekali gotowi do prowadzenia zajęć profesorowie i organizatorowie tego projektu.  Uczniowie poznawanie przyrody rozpoczÄ™li od zajęć teoretycznych z mapÄ… Wielkopolskiego Parku Narodowego. Poznali metody wykorzystania mapy topograficznej, nauczyli  siÄ™ także korzystania z urzÄ…dzenia GPS oraz busoli. Kolejne zajÄ™cia odbywaÅ‚y w na zewnÄ…trz, na terenie Wielkopolskiego Parku Narodowego. Uczestnicy zobaczyli bogactwo form polodowcowej rzeźby terenu WPN. LicealiÅ›ci przypomnieli sobie zasadnicze cechy budowy podÅ‚oża, a szczególnie polodowcowÄ… rzeźbÄ™ terenu parku. ZajÄ™cia cieszyÅ‚y siÄ™ dużym zainteresowaniem. Podczas krótkich przerw, a także w trakcie samych zajęć wypeÅ‚niane byÅ‚y karty pracy, specjalnie przygotowane do tej tematyki zajęć, dziÄ™ki temu nic z nowo poznanych pojęć  nie ucieknie z pamiÄ™ci. Na zakoÅ„czenie dnia odbyÅ‚y siÄ™ jeszcze niedÅ‚ugie wykÅ‚ady poÅ‚Ä…czone z warsztatami, które uzupeÅ‚niÅ‚y szkolnÄ… wiedzÄ™ na temat mapy topograficznej (poziomicowej). Uczniowie mogli wykazać siÄ™ wtedy swoimi zdolnoÅ›ciami matematycznymi i wiedzÄ… zdobytÄ… podczas lekcji geografii. Potem wszyscy zmÄ™czeni caÅ‚ym dniem, ale zadowoleni oraz szczęśliwi poszli do swoich pokoi.  
Drugiego dnia (piÄ…tek) mimo dość wczesnej pobudki caÅ‚a grupa na czas stawiÅ‚a siÄ™ na warsztaty. Uczniowie zostali podzielenie na dwie grupy. Pierwsza z nich zapoznaÅ‚a siÄ™ z organizacjÄ… ogródka meteorologicznego na terenie Stacji. PrzypomniaÅ‚a sobie skÅ‚adowe pogody, rozwinęła  umiejÄ™tnoÅ›ci odczytywania danych meteorologicznych, ich interpretacji oraz prezentacji graficznej. Uczestniczy poznali też budowÄ™ profilu glebowego. Druga grupa w tym samym czasie poznaÅ‚a zasadnicze typy roÅ›linnoÅ›ci parku i zastanowiÅ‚a siÄ™ nad ich zwiÄ…zkiem z rzeźbÄ… terenu. PoznaÅ‚a rodzime, obce i inwazyjne gatunki roÅ›lin. Wszyscy mieli też okazje nauczyć siÄ™ odróżniać charakterystyczne drzewa i krzewy WPN na podstawie budowy liÅ›ci. NastÄ™pnie odbyÅ‚ siÄ™ tzn. Potest, na którym trzeba byÅ‚o wykazać siÄ™ wiedzÄ… zdobytÄ… podczas tych dwudniowych zajęć. Na zakoÅ„czenie wyjazdu klasa udaÅ‚a siÄ™ do Muzeum Przyrodniczego WPN, dziÄ™ki czemu poznaÅ‚a bogactwo gatunkowe flory i fauny parku narodowego. Po wizycie w muzeum licealiÅ›ci wyruszyli w drogÄ™ powrotnÄ… do szkoÅ‚y. Uczestnicy projektu podczas tych warsztatów mogli pogÅ‚Ä™bić swojÄ… wiedze z zakresu przedmiotów przyrodniczych. WziÄ™li udziaÅ‚ w różnorodnych zajÄ™ciach zwiÄ…zanych z biologiÄ…, geografiÄ… i meteorologiÄ…. Mogli rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Projekt cieszyÅ‚ siÄ™ dużym zainteresowaniem wÅ›ród grupy. Wszyscy uczniowie opuÅ›cili Stacje szczęśliwi, dziÄ™ki miÅ‚ej atmosferze, która panowaÅ‚a na zajÄ™ciach, a także dobrze dobranym, ciekawym tematom. Klasa I c ma teraz znacznie wiÄ™kszÄ… wiedzÄ™ na temat Wielkopolskiego Parku Narodowego, który leży tak blisko nas.      

 
Katarzyna Rychlewska klasa 1c

 


 





treœæ zosta³a wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/wiadomosc,-u-progu-jesieni-.html