Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, które kolejno brały udział w różnego rodzaju zajęciach. Na początku odbyliśmy intrygującą „Podróż do niesamowitego świata organellowego” i poznaliśmy tajniki budowy i funkcjonowania mitochondrium. Zobaczyliśmy wiele obrazów spod skaningowego mikroskopu elektronowego, ukazujących wnętrze komórki. Następnie uczniowie wzięli udział w zajęciach praktycznych „Cudaczne glony”. Po krótkim wprowadzeniu i zapoznaniu z zasadami korzystania z mikroskopów przystąpiliśmy do pracy. Zgłębialiśmy tajniki organizacji glonów hodowanych na terenie uniwersytetu. Oglądając gwiazdoszki i chlorelle byliśmy pod wrażeniem rozmaitości kształtów przedstawicieli z grupy zielenic. Kolejne zajęcia, a więc „Testowanie hipotezy Czerwonej Królowej, czyli międzygatunkowy wyścig zbrojeń”, przyjęły formę gry w karty. Pomimo jej skomplikowanych zasad udało się nam stworzyć 10 pokoleń „pasożytów” i tyle samo „gospodarzy”. Okazało się, że te populacje, a w szczególności ich liczebność, są od siebie zależne. Bardzo dużą rolę odgrywa tu przypadek i losowość zdarzeń, dokładnie tak jak w grze w karty. Tworzenie tych „karcianych populacji” było dobrą zabawą połączoną z kolejną dawką wiedzy. Na koniec mieliśmy również okazję przyjrzeć się „Zachowaniom u małp i małpiatek”. Podczas zajęć obserwowaliśmy te zachowania, sporządzaliśmy notatki i poddawaliśmy je wspólnej analizie. Poznaliśmy też język kapucynek, ale tym co nas zaskoczyło najbardziej było to, ile empatii mają w sobie małpy, w szczególności te z gatunku makak czarny. Tego typu wyjazdy organizowane przez naszą szkołę zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem. Są urozmaiceniem dla codziennej nauki w szkole, a dodatkowo dzięki nim mamy okazję zdobyć wyobrażenie o tym, jak może wyglądać nasza dalsza edukacja.
Anita Kmiecikowska, Julia Nowaczyk, Daria Ochotna kl. 2D
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |