Projekt realizowany był w Stacji Ekologicznej w Jeziorach (gmina Mosina), UAM Wydziału Biologii.
Pierwszego dnia po dotarciu na miejsce i zakwaterowaniu mimo dość niskiej temperatury wszyscy z chęcią ruszyli w las. Rozpoczęły się pierwsze zajęcia zatytułowane „Widoczne i niewidoczne. Wody powierzchniowe i podziemne WPN i ich zagrożenia”. W czasie tej wędrówki uczniowie badali wodę podziemną przy użyciu piezometru i obserwowali jej kontakt z wodami powierzchniowymi (poznali pojęcie źródła), a także zapoznali się z migracją zanieczyszczeń drogą wodną. Podczas krótkiej przerwy licealiście mieli okazję ogrzać się przy cieplej herbacie. Następnie niedługim wykładem rozpoczęły się zajęcia botaniczne. Uczestnicy mogli poznać gatunki rozwijające się w lesie wiosną oraz rolę głównych czynników ekologicznych, zwłaszcza światła, dla prawidłowego rozwoju roślin. Dzięki temu mogli wywnioskować dlaczego runo leśne spieszy się zakwitnąć, gdy drzewa i krzewy jeszcze śpią. Na dalszą część zajęć uczniowie musieli czekać aż do wieczora. Około godziny 19- stej udali się na ostanie tego dnia wykłady dotyczące nocnych lotników, czyli sów i nietoperzy. Licealiści poznali metody badania tych stworzeń, ciekawe aspekty ich życia, zagrożenia i formy ochrony. Później miały miejsce zajęcia z użyciem detektora ultradźwięków do nasłuchu nietoperzy i magnetofonu do głosowej stymulacji sów. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem. Po zakończonej lekcji wszyscy udali się do swoich pokoi, aby odpocząć po tym trochę męczącym, ale ciekawym dniu spędzonym w WPN.
Drugiego dnia mimo wczesnej pobudki cała grupa na czas stawiła się na warsztaty. Uczniowie zostali podzielenie na dwie grupy. Pierwsza z nich poznała mikroorganizmy jeziorne WPN. Uczniowie zapoznali się z różnorodnością drobnych organizmów planktonowych jezior i ich wzajemnymi relacjami (fitoplankton-zooplankton-bakterie) w łańcuchu pokarmowym. Ponadto, uzyskali wiedzę o przyczynach degradacji (eutrofizacji) ekosystemów jeziornych. Podczas spaceru nad jeziorem uczniowie pobrali próbki, które następnie sami badali przy użyciu mikroskopów. W tym samym czasie druga grupa podjęła do dyskusji temat zmian wywołanych działalnością człowieka w krajobrazie oraz ich skutki. W czasie tych zajęć były używane mapy sozologiczne. Na zakończenie uczniowie podjęli wspólna dyskusję, podczas której wykazali zależności występujące w przyrodzie i ich znaczenie dla bioróżnorodności WPN przy pomocy m.in. prezentacji multimedialnych. Po podsumowującej burzy mózgów uczestnicy rozwiązali posttest i ruszyli w drogę powrotną do Gniezna.
Uczestnicy projektu podczas tych warsztatów mogli pogłębić swoją wiedze z zakresu przedmiotów przyrodniczych. Wzięli udział w różnorodnych zajęciach związanych z biologią, geografią. Mogli rozwijać swoje talenty i zainteresowania. Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem wśród grupy. Wszyscy uczniowie opuścili Stację szczęśliwi, dzięki miłej atmosferze, która panowała na zajęciach, a także dobrze dobranym, ciekawym tematom.
Katarzyna Rychlewska kl.Ic