Ponad pięćdziesięcioosobowa grupa pod opieką nauczycieli chemii – pani Agnieszki Janas i pana Krzysztofa Kuśmierczyka przekroczyła progi gmachu uczelni, by korzystając z nowoczesnych i bogato wyposażonych laboratoriów nie tylko utrwalić i poszerzyć wiedzę z zakresu chemii ogólnej, organicznej, fizycznej oraz elektrochemii, ale także rozwinąć zainteresowania inżynieryjno-techniczne. Zajęcia odbywały się wymiennie, w czterech różnych laboratoriach.
W jednym z nich dowiedzieliśmy się jak za pomocą membranowych technik separacji rozdzielić to co wymieszane. Tajemnicą przestała być odwrócona osmoza, wykorzystywana m.in. do oczyszczania wody. Zobaczyliśmy też czym różni się elektrodializa od dializy klasycznej, czyli „sztucznej nerki”.
W Zakładzie Technologii Chemicznej przeprowadziliśmy proces tworzenia mydła. Oceniliśmy też jakość powstałego produktu badając jego zdolność pianotwórczą surfaktantów. Zainteresowani procesem technologicznym mogli obserwować też przykładową syntezę z użyciem wyparki.
W laboratorium Instytutu Chemii i Elektrochemii Technicznej zapoznaliśmy się z konstrukcją, charakterystyką i eksploatacją wybranych chemicznych źródeł prądu. Mieliśmy okazję poznać budowę i zasadę działania ogniw paliwowych, wykorzystujących wodór oraz metanol jako paliwo. Po zajęciach zgodnie przyznaliśmy, że badania prowadzone nad stworzeniem alternatywnych źródeł prądu są niezwykle ważne dla przyszłości naszej planety.
Niezwykle absorbujące były zajęcia w laboratorium chemii organicznej, po których filtracja, dekantacja, sublimacja, chromatografia cienkowarstwowa, destylacja, ekstrakcja oraz oznaczenie temperatury topnienia i gęstości przestały być wiedzą tajemną. Zajęcia na długo pozostaną w naszej pamięci, a zdobyta wiedza i umiejętności przydadzą się w przyszłości.
|
|
![]() |
![]() |
|
|
|
![]() |
|
|
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
|
|
|
|
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|