Nasza szkoła od kilku lat współpracuje z Wydziałem Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Najbardziej zainteresowani chemią uczniowie I LO uczestniczą w wykładach i w zajęciach laboratoryjnych organizowanych w pracowniach studenckich Wydziału Chemii UAM.
W roku szkolnym 2024/2025 Karol Kaliniak i Oktawia Brodecka z klasy 3B zostali zakwalifikowani do indywidualnego program naukowo-badawczego polegającego na ich samodzielnej pracy doświadczalnej w laboratoriach naukowych Wydziału Chemii UAM. Celem pracy była synteza fluorowanych analogów aminokwasów i peptydów. Opiekunem naukowym projektu z ramienia Wydziału Chemii UAM była Pani dr Katarzyna Koroniak-Szejn, a z ramienia I LO Pan Krzysztof Kuśmierczyk.
Realizacja projektu rozpoczęła się w połowie listopada 2024 r. i zakończyła w czerwcu 2025 r. W tym czasie uczniowie poznawali techniki laboratoryjne, metody separacji i identyfikacji związków organicznych. Opanowali zasady syntezy peptydów polegające m.in. na blokowaniu i aktywacji grup funkcyjnych aminokwasów.
Projekt obejmował cztery etapy:
-
1Zabezpieczanie grupy aminowej proliny diwęglanem di-tert-butylu oraz grupy karboksylowej glicyny w reakcji jej chlorku kwasowego z metanolem.
-
Syntezę dipeptydu (a właściwie jego pochodnej Boc-pro-gly-OMe) z otrzymanych półproduktów z użyciem trietyloaminy i N,N′-Diizopropylokarbodiimidu.
-
Reakcję Boc-proliny z N,O-dimetylohydroksylaminą w obecności 1,1'-karbonylodiimidazolu w celu utworzenia amidu Weinreba.
-
Reakcję amidu Weinreba z TMSCF3 (odczynnik Rupperta-Parkasha) w celu zastąpienia grupy amidowej grupą trifluorometylową -CF3.
Udział Karola i Oktawii w projekcie pogłębił ich wiadomości i umiejętności chemiczne oraz zainteresowanie syntezą związków organicznych.
Dziękujemy władzom Wydziału Chemii UAM, a szczególnie Pani dr Katarzynie Koroniak-Szejn za zgodę na realizację projektu, dostęp do laboratorium oraz opiekę i pomoc w kolejnych fazach realizacji badań.
Bardzo dziękujemy Dyrekcji I LO im. Bolesława Chrobrego za wyrażenie zgody na udział uczniów w projekcie, a także nauczycielom naszej szkoły za życzliwy doping i indywidualizację wymagań wynikającą z konieczności wcześniejszego kończenia zajęć i dojazdu do Poznania.
Sprawozdanie napisał Karol Kaliniak z klasy 3B
Galeria