Pierwsza grupa uczniów odkrywaÅ‚a Å›wiat reologii. "Panata rej" - twierdzenie greckiego filozofa Heraklita z Efezu "panta rhei" (wszystko pÅ‚ynie, nieustannie zmienia siÄ™, nic nie jest staÅ‚e) byÅ‚o mottem zajęć laboratoryjnych na temat pÅ‚ynów i emulsji. Można byÅ‚o sporzÄ…dzić żel do kÄ…pieli i zbadać jego wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci, wytworzyć emulsjÄ™ dwóch niemieszajÄ…cych siÄ™ cieczy i obejrzeć jÄ… pod mikroskopem, a także zbadać lepkość ketchupu i udowodnić, ze ta emulsja spożywcza nie jest cieczÄ… newtonowskÄ….
Druga grupa uczestniczyÅ‚a w zajÄ™ciach pt. „MateriaÅ‚ roÅ›linny jako surowiec substancji leczniczych i bakteriobójczych”. Uczestnicy samodzielnie prowadzili ekstrakcjÄ™ substancji leczniczych i bakteriobójczych z roÅ›lin lotnymi rozpuszczalnikami organicznymi na gorÄ…co, a nastÄ™pnie zagÄ™szczali ekstrakt i analizowali jego skÅ‚ad metodÄ… chromatograficznÄ…. Obiektami badaÅ„ byÅ‚y: beta-karoten, kurkumina i trimirystyna.
Po pracy w laboratoriach, wszyscy wysÅ‚uchali interesujÄ…cego wykÅ‚adu na temat. „Chemii wypeÅ‚nieÅ„ stomatologicznych”, który pogłębiÅ‚ naszÄ… wiedzÄ™ na temat materiaÅ‚ów Å›wiatÅ‚o utwardzalnych stosowanych przez stomatologów do wypeÅ‚nieÅ„ ubytków oraz przemian jakie zachodzÄ… w czasie ich twardnienia.
Na koniec obejrzeliÅ›my laboratoria na Wydziale Mechatroniki Politechniki PoznaÅ„skiej. Zaprezentowano nam nowoczesne urzÄ…dzenia, roboty, drukarki 3D. Najciekawsza byÅ‚a chyba drukarka do wydruku tytanowych implantów endoprotez.
Wizyta stanowiÅ‚a kolejny etap wspóÅ‚pracy naszej szkoÅ‚y z WydziaÅ‚em Technologii i Inżynierii Chemicznej Politechniki PoznaÅ„skiej.
Relację napisał Igor Wyrwas z klasy 3C