24 października br. zostaÅ‚a zorganizowana debata oksfordzka o tematyce historycznej. Celem debaty, oprócz doskonalenia siÄ™ w sztuce kulturalnego dyskutowania, byÅ‚o przypomnienie istotnych wydarzeÅ„ prowadzÄ…cych do odzyskania przez PolskÄ™ niepodlegÅ‚oÅ›ci. Uczniowie klas humanistyczno - lingwistycznych: 2c oraz 3i2 debatowali na temat przyczyn odrodzenia siÄ™ Polski po 123 latach niewoli Przedstawiciele klasy 3i2 wskazywali na czynniki wewnÄ™trzne takie jak: ksztaÅ‚towanie siÄ™ polskiej tożsamoÅ›ci narodowej w XIX w oraz aktywność politycznÄ…, spoÅ‚ecznÄ…, gospodarczÄ… i dyplomatycznÄ… Polaków na przeÅ‚omie XIX i XX w. Ich adwersarze - uczniowie kl 2c zwracali uwagÄ™ na znaczenie korzystnej sytuacji miÄ™dzynarodowej umożliwiajÄ…cej odrodzenie Rzeczypospolitej. KlÄ™ska paÅ„stw zaborczych oraz umiÄ™dzynarodowienie sprawy polskiej to istotne czynniki pojawienia siÄ™ Polski na mapie Europy w 1918 r. W ciekawej dyskusji szczególnie wyróżniali siÄ™: Maria Karbowiak z kl. 3i2 oraz Krzysztof Kosowski z kl. 2c. Debata po raz kolejny udowodniÅ‚a, że nasi uczniowie potrafiÄ… kulturalnie spierać siÄ™ na rzeczowe argumenty oraz formuÅ‚ować wÅ‚asne opinie na temat zagadnieÅ„ bÄ™dÄ…cych przedmiotem dyskusji.
Ewa Mundt, Marcin Ostaszewski