O tym, że chemia leczy, buduje, żywi, ubiera… można by długo wymieniać - usłyszeli uczniowie klas medycznych, którzy 5 grudnia br. kolejny raz brali udział w zajęciach na Wydziale Chemii UAM w Poznaniu.
W listopadzie – młodzież uczestniczyła w zajęciach laboratoryjnych z chemii nieorganicznej.
Tym razem klasy objęte patronatem wydziału wysłuchały dwóch wykładów.
Jeden z nich był szczególnie istotny dla tych, którzy marzą, aby w przyszłości leczyć ludzi.
Problem skutecznego leczenia chorób nowotworowych od wielu lat spędza przysłowiowy sen z powiek chorym i lekarzom. Z pomocą od początku przychodzą … chemicy!
To właśnie w laboratoriach chemicznych powstają pomysły, jak zmodyfikować istniejącą lub stworzyć zupełnie nową substancję, która będzie skuteczniej walczyć z chorobą. Wykład pt. „Chemioterapia przeciwnowotworowa – wyzwania XXI wieku” wygłoszony przez prof. dr. hab. Adama Huczyńskiego był doskonałym tego przykładem. Profesor wraz ze swoim kilkuosobowym zespołem jest pierwszym i jedynym zespołem badawczym na świecie, który stworzył nową substancję – pochodną leku stosowanego dotąd w weterynarii i zbadał jej aktywność biologiczną. Okazało się, że substancja ta jest blisko 100 razy bardziej efektywna w porównaniu z lekiem powszechnie używanym w przypadku niektórych nowotworów.
Profesor podkreślił rangę chemika w procesie tworzenia leków, którego zadaniem jest projektowanie, synteza i badanie właściwości związków chemicznych oraz mechanizmów ich działania na organizmy.
Wykład pt. „Jak wielkie zakłady chemiczne chronią środowisko, czyli gospodarka obiegu zamkniętego w praktyce” wygłoszony przez prof. dr. hab. Włodzimierza Urbaniaka pozwolił zrozumieć gospodarowanie surowcami i odpadami powstałymi podczas procesów technologicznych. Ci, którzy sądzili, że zakłady chemiczne produkują wiele odpadów byli zapewne zaskoczeni. Zaprezentowany przykład zakładów produkujących sodę (wykorzystywaną np. w proszkach do prania, do produkcji szkła, leków musujących itp.) pokazał, że większość „odpadów” zostaje zawracana do cyklu produkcyjnego lub wykorzystana w innych, równie ważnych celach.
Młodzież wykazała spore zainteresowanie poruszaną tematyką.
Być może zaprezentowane osiągnięcia staną się dla Nich inspiracją i motorem własnego rozwoju.