Na drugim spotkaniu XVII edycji Wykładów Otwartych prof. dr hab. Andrzej Dobka przybliżył nam temat dwójłomności w przyrodzie i w laboratorium. Dowiedzieliśmy się i rozszerzyliśmy Naszą dotychczasową wiedzę m.in. o zagadnienia z odbicia i załamania światła, izotropii i anizotropii, dwójłomności naturalnej i indukowanej oraz o badaniach związanych ze zjawiskiem, czy jego zastosowania. Poznaliśmy także nazwiska wybitnych jednostek, które przyczyniły się do ich poznania.
Ścieżka edukacyjna
Po wykładzie rozeszliśmy się i ruszyliśmy na poszukiwanie wiedzy, którą pochłaniają studenci wydziału Fizyki i Biologii, oczywiście przedstawionej Nam w sposób zrozumiały. Ja wraz z kolegami trafiłam do sali, w której zaprezentowano przebieg i znaczenie pracy biologa, a dokładniej zespołu biologów. Pracują Oni na co dzień, jak to określił jeden z członków tego zespołu nad „zbawianiem świata”. Zajmują się poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań, które miałyby zmniejszyć, a nawet i zniwelować choroby cywilizacyjne, które mogą dotknąć każdego z Nas. Przeprowadzają badania i wysuwając z nich odpowiednie wnioski opracowują metody leczenia i zapobiegania ciągle rosnącego odsetka ludzi chorujących na nowotwory, czy choroby serca itp. W ich pracy niezbędna jest pomoc fizyków, gdyż to oni potrafią konstruować i naprawiać potrzebne im do przeprowadzenia badań przyrządy, np. mikroskopy.
Podsumowując, jeżeli wiążesz swoją przyszłość z zawodem związanym z biologią i fizyką, czy Twoim celem jest „zbawienie świata”, przyjdź i studiuj właśnie na tej uczelni.
Weronika Olejniczak klasa 2B
Nauka wymaga wielu poświęceń: trzeba być maksymalnie skupionym, aby ją pojąć, należy jej pragnąć całym swoim sercem, ciągle za nią podążać. Uczniowie klas medycznych wybrali się na Wydział Fizyki UAM. Jazda autobusem była bardzo przyjemna, potem zaczęła się prawdziwa przygoda. Ten dreszcz emocji na plecach licealisty! Te emocje! Z powagą usiedliśmy w studenckich ławkach i z zapartym tchem słuchaliśmy wykładu profesora Andrzeja Dobka o dwójłomności w przyrodzie i laboratorium. Nie było to łatwe, szybko robiliśmy notatki i oglądaliśmy fascynujące doświadczenia. Dipole? tRNA? Indukcja? Już żadne pojęcie nie jest nam obce. Znamy także nazwiska wielu ważnych osobowości, kto wie może w przyszłości jeden z naszych Chrobrzaków dokona jakiegoś przełomowego odkrycia? Bardzo ciekawym doświadczeniem były także ścieżki edukacyjne. Ogromne pomieszczenie pokryte specjalnym materiałem, dzięki którym zanika pogłos robi wrażenie. Zachwycającym są także badania nad obiektywnym odsłuchiwaniem dźwięków ze stetoskopu czy budowa aparatu słuchowego. Z wycieczki wróciliśmy szczęśliwi, zainspirowani do tworzenia nowej historii.
Julia Grabowska, kl. ID