W ramach miÄ™dzynarodowego projektu fizycznego do którego dostaÅ‚a siÄ™ nasza szkoÅ‚a mÅ‚odzież klasy I B i I F uczestniczyÅ‚a w wykÅ‚adzie on-line Uniwersytetu Warszawskiego.
W projekcie „Odyssey” oprócz Polskich szkóÅ‚ udziaÅ‚ biorÄ… Grecy Serbowie, Anglicy i EstoÅ„czycy.
Wszyscy uczniowie z tych państw jednocześnie uczestniczyli w zajęciach poświęconych możliwości rozwoju transportu morskiego przez Ocean Arktyczny.
DowiedzieliÅ›my siÄ™ na temat tras które mogÄ… stanowić drogi transportu morskiego konkurencyjne dla tradycyjnych szlaków żeglugowych. Aktualnie pÅ‚ynÄ…c z Rotterdamu do San Francisco należy pokonać Ocean Atlantycki, KanaÅ‚ Panamski i pÅ‚ynąć przez Ocean Spokojny wzdÅ‚uż zachodnich wybrzeży Ameryki PóÅ‚nocnej. AlternatywÄ… dla tej trasy jest PrzejÅ›cie PóÅ‚nocno-Zachodnie.
PÅ‚ynÄ…c z Rotterdamu na wschód – do Shanghaju i Jokohamy statki pokonujÄ… niewielki odcinek Oceanu Atlantyckiego, Morze Åšródziemne, KanaÅ‚ Sueski, Morze Czerwone, Ocean Indyjski. AlternatywÄ… dla tej drogi jest PrzejÅ›cie PóÅ‚nocno-Wschodnie. Jakie sÄ… prognozy wzrostu temperatury powierzchni Ziemi do 2100 roku? Na te i podobne pytania mÅ‚odzież otrzymaÅ‚a wyczerpujÄ…ce informacje.
To wszystko wiąże z koniecznością podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa zmian klimatu.