Debata oksfordzka - Polska jest krajem tolerancyjnym - za i przeciw

2019-03-07 00:00:00

Czy Polska jest krajem tolerancyjnym? Odpowiedź na to pytanie starali się starali się znaleźć uczestnicy kolejnej z cyklu szkolnych debat oksfordzkich. Tym razem dyskutowali uczniowie klas 2a oraz 2c, wykazując się dużą wiedzą oraz umiejętnością kulturalnej dyskusji.

7 marca br. w auli szkolnej odbyÅ‚a siÄ™ debata oksfordzka, której tematem przewodnim byÅ‚ problem tolerancji w Polsce. Uczniowie klasy 2 a i 2 c zmierzyli siÄ™ w pojedynku na sÅ‚owa, starajÄ…c siÄ™ uzasadnić swoje racje. Przedstawiciele klasy 2a uważali, że Polska nie jest krajem tolerancyjnym. Na potwierdzenie swojej tezy  przywoÅ‚ywali różnorodne argumenty o tym Å›wiadczÄ…ce. Zwracali uwagÄ™ na zjawisko hejtu w Internecie, brak tolerancji dla uchodźców czy mniejszoÅ›ci seksualnych, "mowÄ™ nienawiÅ›ci" w debacie publicznej oraz brak przestrzegania zapisów prawnych na temat  tolerancji. Ich adwersarze - uczniowie kl. 2c odpierali zarzuty odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do argumentów historycznych, Å›wiadczÄ…cych o szczególnym statusie Polski jako kraju tolerancji. Ponadto wskazywali na otwartość Polaków w kultywowaniu obcych obyczajów, na goÅ›cinność przyjmowanie imigrantów np. z Ukrainy. WystÄ…pieniom  mówców przysÅ‚uchiwali siÄ™ uczniowie wszystkich klas pierwszych oraz klas 2a, 2b i 2c, wÅ‚Ä…czajÄ…c siÄ™ w dyskusje poprzez zadawane pytania. Należy podkreÅ›lić, iż dyskusja przebiegaÅ‚a na wysokim poziomie, w kulturalny sposób, na co wpÅ‚yw  miaÅ‚o  profesjonalne prowadzenie debaty przez przewodniczÄ…cego Rady SamorzÄ…du Uczniowskiego Dawida Bandosza. Dla uczestników byÅ‚a to wspaniaÅ‚e ćwiczenie umiejÄ™tnoÅ›ci publicznych wystÄ…pieÅ„, uzasadniania swojego stanowiska poprzez dobór odpowiednich argumentów  oraz  umiejÄ™tnoÅ›ci znalezienia  trafnej riposty. 

 

Ewa Mundt, Marcin Ostaszewski

 

 





treœæ zosta³a wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/wiadomosc,debata-oksfordzka-polska-jest-krajem-tolerancyjnym.html