7 marca br. w auli szkolnej odbyÅ‚a siÄ™ debata oksfordzka, której tematem przewodnim byÅ‚ problem tolerancji w Polsce. Uczniowie klasy 2 a i 2 c zmierzyli siÄ™ w pojedynku na sÅ‚owa, starajÄ…c siÄ™ uzasadnić swoje racje. Przedstawiciele klasy 2a uważali, że Polska nie jest krajem tolerancyjnym. Na potwierdzenie swojej tezy przywoÅ‚ywali różnorodne argumenty o tym Å›wiadczÄ…ce. Zwracali uwagÄ™ na zjawisko hejtu w Internecie, brak tolerancji dla uchodźców czy mniejszoÅ›ci seksualnych, "mowÄ™ nienawiÅ›ci" w debacie publicznej oraz brak przestrzegania zapisów prawnych na temat tolerancji. Ich adwersarze - uczniowie kl. 2c odpierali zarzuty odwoÅ‚ujÄ…c siÄ™ do argumentów historycznych, Å›wiadczÄ…cych o szczególnym statusie Polski jako kraju tolerancji. Ponadto wskazywali na otwartość Polaków w kultywowaniu obcych obyczajów, na goÅ›cinność przyjmowanie imigrantów np. z Ukrainy. WystÄ…pieniom mówców przysÅ‚uchiwali siÄ™ uczniowie wszystkich klas pierwszych oraz klas 2a, 2b i 2c, włączajÄ…c siÄ™ w dyskusje poprzez zadawane pytania. Należy podkreÅ›lić, iż dyskusja przebiegaÅ‚a na wysokim poziomie, w kulturalny sposób, na co wpÅ‚yw miaÅ‚o profesjonalne prowadzenie debaty przez przewodniczÄ…cego Rady SamorzÄ…du Uczniowskiego Dawida Bandosza. Dla uczestników byÅ‚a to wspaniaÅ‚e ćwiczenie umiejÄ™tnoÅ›ci publicznych wystÄ…pieÅ„, uzasadniania swojego stanowiska poprzez dobór odpowiednich argumentów oraz umiejÄ™tnoÅ›ci znalezienia trafnej riposty.
Ewa Mundt, Marcin Ostaszewski