"Młodzi w świecie nauki"

2019-10-14 00:00:00

Dnia 08.10.2019r. grupa uczniów z klas medycznych naszej szkoły wzięła udział już w trzecim w tym roku wyjeździe na wykłady na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu w ramach konferencji „Postępy w medycynie”.

Najpierw odbyła się sesja inauguracyjna, podczas której prof. dr hab. Anita Magowska przedstawiła zarys rozwoju studiów lekarskich i farmaceutycznych w Poznaniu. Po skończonym wykładzie udaliśmy się na przerwę kawową.

Druga sesja rozpoczęła się od wykładu o nieco zadziwiającym tytule „Co ma wspólnego namiętny pocałunek z odpornością?” wygłoszonego przez prof. dra hab. Grzegorza Dworackiego. Poznaliśmy powody, dla których posiadamy układ odpornościowy oraz sposoby, jak o niego dbać. Dowiedzieliśmy się również, że istnieje ewolucyjna tendencja do zwiększania zmienności genów zgodności tkankowej HLA i, co ciekawe, odgrywa ona pewną rolę w wyborze partnera. W praktyce wiedza ta wykorzystywana jest podczas dobierania dawców narządów czy tkanek.

Drugim wykładem była ,,Chirurgia dziecięca- wymagająca specjalność lekarska” prowadzona przez prof. dra hab. Jerzego Harasymczuka. Dowiedzieliśmy się, jak wymagająca jest chirurgia dziecięca, która zawiera podstawy pediatrii i wielu innych dziedzin, takich jak np. ginekologia czy neurochirurgia. Na slajdach pokazano nam zdjęcia małych pacjentów, które wzbudziły duże zainteresowanie i emocje. Poznaliśmy najczęstsze wyzwania, z którymi zmagają się chirurdzy dziecięcy. Wynikało z nich, że dziecko nie jest ,,miniaturką dorosłego”. Od dorosłego różni się chwiejną równowagą wodno-elektrolitową i różnymi procesami metabolicznymi. Zabiegi wymagają o wiele większej delikatności.

Trzeci wykład pt. ,,Echokardiograf stetoskopem lekarza XXI w.” prowadzony był przez dra hab. Andrzeja Minczywskiego. Przedstawiono nam wygląd stetoskopów na przestrzeni wieków oraz najnowsze technologie używane we współczesnej kardiologii. Jedną z nich jest echokardiograf, dzięki któremu można zbadać strukturę serca i dużych naczyń krwionośnych za pomocą fal ultradźwiękowych. Dziś jest już dostępny w postaci aparatu wielkości telefonu komórkowego.

Po skończonej sesji czekała nas przerwa, podczas której zjedliśmy obiad. Równolegle odbył się konkurs wiedzy licealistów o 100-letniej historii Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, na którym naszą szkołę reprezentował uczeń klasy 2c, Kamil Szarzyński.

Następnie miała miejsce trzecia sesja. Zaczęła się od wykładu pt. „Codzienne wyzwania w neurochirurgii”, który wygłosił dr Jeremi Kościński. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych informacji o pracy lekarza neurochirurga. Jest to specjalizacja wymagająca wielkiej precyzji i cierpliwości. Na szczęście medycyna postępuje, przez co możemy leczyć chorych coraz efektywniej. Obejrzeliśmy też film ukazujący wycinanie guza mózgu.

Przedostatni wykład pt. ,,Możliwości chemoprewencyjne porostów w odniesieniu do komórek raka jelita grubego” prowadzany był przez mgr Katarzynę Pielecką. Zapoznaliśmy się z wynikami badań, według których metabolity wytwarzane przez porosty wykazują zdolność modulacji ścieżki sygnałowej regulującej procesy zapalne w komórkach raka jelita grubego. Dalsze badania powinny potwierdzić i wyjaśnić ten mechanizm. Jest to duża szansa dla chorych, ponieważ w przeciwieństwie do dostępnych metod leczenia nie ma skutków ubocznych. W Polsce rak jelita grubego jest jednym z najczęściej występujących, ale niestety zbyt późno wykrywanych nowotworów. Diagnozowany jest on u ok. 12 tys. Polaków rocznie.

Ostatni z wysłuchanych wykładów, „Nowe spojrzenie na chorobę Alzheimera” został wygłoszony przez dra Michała Prendeckiego. Choroba Alzheimera dotyka nawet 40% osób powyżej 80 r.ż. Na świecie żyje około 24 mln chorych. Chociaż historia badań nad chorobą Alzheimera liczy już ponad sto lat, schorzenie nadal pozostaje nieuleczalne, a jego przyczyny nie są do końca znane. W ostatnich latach zwrócono uwagę na możliwą rolę mikroorganizmów w powstawaniu choroby Alzheimera. Za tą hipotezą przemawia m.in. to, że w płynie mózgowo-rdzeniowym chorych odnaleziono liposacharyd wchodzący w skład ściany komórkowej bakterii. Obecnie prowadzone są liczne badania które, być może, znacznie poprawią metody profilaktyki i terapii choroby Alzheimera.

Wykłady pomogły uświadomić uczniom, jak bardzo rozległą dziedziną wiedzy jest medycyna. To ważne dla uczestników projektu, ponieważ wielu z nich wiąże swoją przyszłość z kierunkami medycznymi. Być może pomogły one bardziej sprecyzować dalszą ścieżkę kariery zawodowej i rozbudzić ciekawość w zdobywaniu wiedzy wykraczającą poza program nauczania.

Marta Wincek, Joanna Kościółek 2c

 





tre zostaa wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/wiadomosc,-mlodzi-w-swiecie-nauki-.html