Szkolna Radonowa Mapa Polski



Szkolna Radonowa Mapa Polski to projekt  ogólnopolski do szkół średnich.

 

Celem projektu jest zwiększenie świadomości występowania naturalnych źródeł promieniowania jonizującego, w szczególności wpływu radonu na zdrowie oraz zapoznanie uczniów, szczególnie zainteresowanych naukami ścisłymi, z zagadnieniami związanymi z szeroko pojętą dozymetrią promieniowania i ochroną radiologiczną.

 

Radon jest naturalnie występującym promieniotwórczym gazem szlachetnym, który powstaje w wyniku przemiany promieniotwórczej radu (produkt rozpadu znajdującego się w skorupie ziemskiej uranu). Radon występuje w powietrzu, glebie i w wodzie. Nie jest to pierwiastek trwały. Rozpada się emitując promieniowanie jonizujące, a konkretnie promieniowanie alfa, charakteryzujące się stosunkowo niewielką przenikliwością i zasięgiem oddziaływania. Największa część naszej „naturalnej dawki promieniowania” pochodzi właśnie od radonu i radioaktywnych produktów jego rozpadu, które wdychane są przez nas razem z powietrzem. Dlatego tak ważny i coraz bardziej popularny staje się monitoring radonu w pomieszczeniach codziennego użytku.

 

W ramach projektu uczniowie skupieni w kołach naukowych stworzą Szkolną Radonową Mapę Polski. Szkoły będą dobierane tak, aby rozkład punków pomiarowych rozłożony był w miarę równomiernie. Każde koło naukowe otrzyma 4 detektory śladowe radonu.

 

 Uczniowie wraz z opiekunem wykonają pomiar zgodnie z przygotowaną wcześniej instrukcją.

 

 

 

 

Szkolna Radonowa Mapa Polski – czy radon ma w ogóle na nas jakiś wpływ?

 

W środę, 18 listopada klasa 2B  i w piątek 20 listopada klasa 1B brała udział w webinarium Fundacji Forum Atomowego.

Zajęcia były powiązane z projektem Szkolna Radonowa Mapa Polski, w którym nasza szkoła uczestniczy. Wykład dotyczył promieniowania jonizującego, a dokładnie radonu. Pani Zuzanna Podgórska opowiadała nam o radioaktywnym gazie, jakim jest radon, jego właściwościach, wpływie na zdrowie i życie codzienne oraz izotopach pierwiastka. Dowiedzieliśmy się, że także ludzie są napromieniowani, co jest związane z ich dietą, a radon po dostaniu się do organizmu przez drogi oddechowe rozkłada się tam i przyczynia do zachorowania na nowotwór płuc. Przybliżona została nam również sylwetka noblistki Marii Skłodowskiej-Curie i jej męża - Piotra. Zobaczyliśmy, choć tylko wirtualnie urządzenia do pomiaru radonu: mierniki aktywne i detektory pasywne. Wierzymy, że po powrocie do szkoły będziemy mogli na żywo uczestniczyć w tak niezwykle ciekawym projekcie. Mapa zawartości radonu w naszym kraju jest bardzo niedokładna, dlatego mamy nadzieję, że wiedza zdobyta podczas webinarium, pomoże nam w stworzeniu Szkolnej Radonowej Mapy Polski i będzie impulsem do wdrażania pomiarów tego pierwiastka w wielu zakątkach naszego kraj

 

 Wiktoria Łuczyńska kl.2B







treść została wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/strona,.html