Przygoda z przyrodą



 

 

Projekt    Przygoda z przyrodą – Wielkopolski Park Narodowy laboratorium badawczym Młodego Odkrywcy

finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój

 

Program kształcenia został opracowany przez zespół pracowników Stacji Ekologicznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z siedzibą w Jeziorach oraz Wydziału Biologii UAM i jest autorskim programem zajęć dodatkowych dla uczniów I klasy szkół średnich.

Opracowane interdyscyplinarne zajęcia edukacyjne są  realizowane w Stacji Ekologicznej UAM w Jeziorach we współpracy z podmiotem zewnętrznym, Wielkopolskim Parkiem Narodowym, na którego przyrodniczo cennym obszarze, podlegającym najwyższym krajowym i międzynarodowym formom ochrony przyrody (park narodowy, obszar Natura 2000, obszary ochrony ścisłej), będą prowadzone zajęcia.

Celem realizacji niniejszego Programu kształcenia jest podniesienie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych młodzieży szkolnej  w szczególności:  

Będzie to możliwe poprzez:

Program kształcenia obejmuje 11 tematów realizowanych jako dodatkowe zajęcia edukacyjne podzielone na dwa bloki zajęć realizowanych w oddzielnych sezonach, jesiennym i wiosennym.  Czas trwania projektu od 1.09.2018- 31.08.2020 roku.

Tematy :

1. Odczytaj tajniki przyrody z mapy Wielkopolskiego Parku Narodowego (4h).

2. Pocztówki z wędrówki. Bogactwo form polodowcowej rzeźby terenu Wielkopolskiego Parku Narodowego (6h). 

3. W cieniu wielkiego brata. Kluczowi przedstawiciele dendroflory i runa Wielkopolskiego PN (3h, zajęcia prowadzone w dwóch podgrupach).

4. Sojusznicy czy przeciwnicy? Bioróżnorodność Wielkopolskiego PN i jej związki z rzeźbą terenu, glebami, klimatem i działalnością człowieka (3h, zajęcia prowadzone w dwóch podgrupach).

5. Znani i nieznani mieszkańcy WPN. Wizyta w Muzeum Przyrodniczym Wielkopolskiego Parku Narodowego (1h).

6. Widoczne i niewidoczne. Wody powierzchniowe i podziemne WPN i ich zagrożenia (4h).

7. Aspekt wiosenny, czyli o tym dlaczego runo leśne spieszy się zakwitnąć, gdy drzewa
i krzewy jeszcze „śpią” (3h). 

8. Nocni lotnicy. Sowy i nietoperze WPN – co im sprzyja, a co zagraża? (3h).

9. Człowiek dla przyrody czy przyroda dla człowieka? Efekty działalności człowieka na mapie sozologicznej (3h, zajęcia prowadzone w dwóch podgrupach).

10. Mieszkańcy kropli wody. Mikroorganizmy jeziorne WPN, a zanieczyszczenie
i rekultywacja wód (3h, zajęcia prowadzone w dwóch podgrupach).

11. Czy chronić wyklucza użytkować? Podsumowująca burza mózgów (3h). 

Forma zajęć: warsztaty terenowe oraz konwersatoryjno-wykładowe i warsztatowe zajęcia na sali .

W projekcie uczestniczą uczniowie klas pierwszych ( 15 dziewcząt i 15 chłopców ) z klas 1b, 1c, 1d z I LO w Gnieźnie pod opieką Elżbiety Urbańskiej i Małgorzaty Król –Kasprzak.

 







treść została wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/strona,.html