ODYSSEY



 

 

 

Projekt ODYSSEY

 

Wyzwaniem dla systemów edukacji w większości krajów Europy jest podniesienie poziomu osiągnięć w zakresie podstawowych umiejętności, w tym rozumowania przyrodniczego. Ponadto umiejętności retoryczne uczniów w zakresie argumentacji, wypowiedzi ustnej - są niewystarczające, co prowadzi do nieumiejętnego posługiwania się językiem i podatności na fałszywe przekazy. Edukacja retoryczna to wspieranie krytycznego myślenia oraz umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy z naciskiem na weryfikację ich wiarygodności, edukacja obywatelska i tworzenie klimatu sprzyjającego tolerancji i wartościom demokratycznym. Głównym celem projektu ODYSSEY jest zwiększenie umiejętności w zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych poprzez udział w debatach oksfordzkich u 40% uczniów (13-19 lat) biorących udział w projekcie z co najmniej 32 szkół: w Polsce, Estonii, Serbii i Grecji w okresie trwania projektu.

Cele dodatkowe:

1) Zwiększenie zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi oraz podjęciem kariery naukowej w tym zakresie u 40% uczniów biorących udział w projekcie w okresie fazy testowej projektu.

2) Rozwój umiejętności komunikacji w języku ojczystym, argumentacji i wystąpień publicznych u 40% uczniów biorących udział w projekcie w okresie fazy testowej projektu.

3) Rozwój umiejętności wykorzystania debat oksfordzkich w praktyce szkolnej u 75% nauczycieli biorących udział w wydarzeniach upowszechniających rezultaty projektu. Ponadto projekt przyczyni się do rozwoju umiejętności skutecznego przekonywania, poprawnej argumentacji, poprawnego rozumowania i mówienia, kompozycji tekstów, używania środków retorycznych w wypowiedziach ustnych, mówienia zgodnego z regułami kultury języka, interpretacji tekstów, publicznego wygłaszania i prezentacji tekstów, dyskusji i negocjacji oraz uczestnictwa w debatach. Grupy docelowe projektu: uczniowie (13-19 lat) i nauczyciele przedmiotów STEM z min. 32 szkół, po min. 8 z Polski, Estonii, Serbii i Grecji, łącznie min. 320 uczniów i 32 nauczycieli.

 


 

Transport morski w Arktyce


5.03.2020r

W ramach międzynarodowego projektu fizycznego do którego dostała się nasza szkoła młodzież  klasy I B i I F uczestniczyła w wykładzie on-line Uniwersytetu Warszawskiego. W projekcie „Odyssey” oprócz Polskich szkół udział biorą Grecy Serbowie, Anglicy i Estończycy. Wszyscy uczniowie z tych państw jednocześnie uczestniczyli w zajęciach poświęconych możliwości rozwoju transportu morskiego przez Ocean Arktyczny.


Dowiedzieliśmy się na temat tras które mogą stanowić drogi transportu morskiego konkurencyjne dla tradycyjnych szlaków żeglugowych. Aktualnie płynąc z Rotterdamu do San Francisco należy pokonać Ocean Atlantycki, Kanał Panamski i płynąć przez Ocean Spokojny wzdłuż zachodnich wybrzeży Ameryki Północnej. Alternatywą dla tej trasy jest Przejście Północno-Zachodnie.
Płynąc z Rotterdamu na wschód – do Shanghaju i Jokohamy statki pokonują niewielki odcinek Oceanu Atlantyckiego, Morze Śródziemne, Kanał Sueski, Morze Czerwone, Ocean Indyjski. Alternatywą dla tej drogi jest Przejście Północno-Wschodnie.  Jakie są prognozy wzrostu temperatury powierzchni Ziemi do 2100 roku?  Na te i podobne pytania młodzież otrzymała wyczerpujące informacje.
To wszystko wiąże z koniecznością podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa zmian klimatu.

 







treść została wydrukowana ze strony
http://www.1lo.gniezno.pl/strona,.html